Trasig -- Shy Keenan.

Mitt betyg

"Jag föddes och trasades sönder i Birkenhead. Oönskad, misshandlad, såld, bortbytt, fotograferad, filmad, lämnad att dö, fördärvad, skuldbelagd, sviken och förbigången. Men jag föddes även med en brinnande eld inom mig. Jag kallar den för min Fenixeld. Jag är inget offer - det ordet beskriver bara vad jag råkade ut för. Inte heller är jag en överlevare för det antyder att jag kommit över allting. Jag är en Fågel Fenix och det pågår en ständig process inom mig. Detta är min berättelse."


Orden kommer från Shy Keenan. Under hela sin barndom blev hon systema­tiskt våldtagen av sin styvfar. Och hen­nes mor misshandlade henne så svårt att hon hade både nedsatt hörsel och syn den dag hon började skolan. Vid 10 års ålder var hon nära att dödas av en grupp pedofiler som hon blivit såld till.

I vuxen ålder beslutade sig Shy för att berätta san­ningen och få de skyldiga ställda inför rätta. Efter en utdragen process dömdes både styvfadern och några av hans medhjälpare till långa fängelsestraff - inte bara för vad de gjort mot Shy utan för flera fruktans­värda brott även mot andra barn.

Trasig är en av de mest skakande och ärliga skildring­ar av barns utsatthet som någonsin skrivits. På ett rakt och självutlämnande sätt berättar Shy Keenan om sina fruktansvärda upplevelser. Men hon uppvi­sar även en inneboende styrka och förmåga att trots allt överleva och vända smärtan till något positivt som kan hjälpa andra i liknande situation.

KÄLLA



Här nedan får du höra hennes egna ord om sin barndom.


Mina tankar om boken.

En fruktansvärd bok om hur man kan ha de som värst som barn.
Där misshandel och sexuellt utnyttjande är barnets vardag. Ingen som ser, ingen som förstår.

Jag beundrar kvinnor som kan komma över en sån här upplevelse. Rena mardrömstartet på en ung kvinnas liv.

Det blev en fyra bara för att jag kände att hon tappade bort hur hon tog sig vidare när det gällde att bilda egen familj. Hur hon fann tryggheten i en man efter hennes upplevelser.

Jag kanske är orättvis mot boken som annars var en lässlukare. Jag hade svårt att lägga den i från sig då den fängslade mig direkt.

Jag tog tre pauser i läsandet. När jag lagade maten, åt maten och såg en film under lördagkvällen.

Det denna lilla flicka fick vara med om är så fruktansvärt kränkande mot ett levande väsen och man chockas av hur hon behandlas från myndigheters sida.

Det var ingen som hörde denna flickas försök till avslöjande.


Läs denna boken det gjorde jag och jag ångrar mig inte.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0